Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Ruimte en Gebiedsontwikkeling

donderdag 19 juni 2025

19:30 - 21:30
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Ouder-Amstel

Voorzitter
M.J. Hilbrands
Toelichting

U bent van harte welkom bij de commissie Ruimte & Gebiedsontwikkeling.
Indien u gebruik wilt maken van uw spreekrecht (over een niet-geagendeerd onderwerp) kunt u zich uiterlijk tot 12:00 uur op de dag van de commissievergadering aanmelden bij de Griffie via raad@ouder-amstel.nl.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De aangegeven tijden zijn indicatief.


    Spreektijdenregeling:
    We gaan door met de spreektijden.
    Elke fractie krijgt tien minuten voor de gehele vergadering (exclusief "technische tijd"). Er is geen maximum aan het aantal vragen. Interrupties vallen in beginsel - ter bepaling van de voorzitter - niet onder de spreektijd.
    (Interrupties zijn korte directe vragen aan elkaar of aan de voorzitter.)

  2. 1.a
    Opening
  3. 1.b
    Mededelingen van de voorzitter
  4. 1.c
    Vaststelling agenda
  5. 1.d

    Indien u wilt inspreken over een niet-geagendeerd onderwerp, zal dit aan bod komen bij dit agendapunt (1D), aan het begin van de vergadering.
    Insprekers bij een geagendeerd onderwerp krijgen de gelegenheid om in te spreken tijdens dat specifieke agendapunt; aanmelden kan tot uiterlijk 12.00 uur op de dag van de commissievergadering bij de Griffie.

  6. 2

    Behandelwijze: vragen/antwoorden door commissie resp. portefeuillehouder.

  7. 2.a

    Tijdens deze sessie gaan we in gesprek over de impact en uitwerking van regionale deelmobiliteit op de gemeente. Daarnaast is er ruimte voor om kansen en aandachtspunten mee te geven.

  8. 2.b

    De oeverpercelen aan de Rondehoep Oost 9B t/m 9U in Ouderkerk aan de Amstel worden al decennialang gebruikt door woonbooteigenaren, veelal zonder vergunning. Met het dijkverbeteringsplan van Waternet, vastgesteld in augustus 2024, is het moment aangebroken om deze situatie te formaliseren. De gemeente stelt nieuwe uitgangspunten vast waarmee legalisatie van bestaande bouwwerken via een omgevingsvergunning mogelijk wordt. Deze uitgangspunten wijken op onderdelen af van het tijdelijke omgevingsplan, onder andere door grotere bergingen, hogere overkappingen (2,3 m) en een kleinere afstand tot de weg (2,6 m) toe te staan. De voorgestelde regeling is o.a. ook het resultaat van een participatief proces, inclusief individuele gesprekken met bewoners en een inloopavond voor omwonenden. Het doel is een evenwichtige aanpak die recht doet aan de bestaande situatie, terwijl de ruimtelijke kwaliteit behouden blijft. Zonder deze verruiming zouden veel bewoners hun bouwwerken moeten afbreken. Dat zou leiden tot maatschappelijke onrust, hoge handhavingskosten en mogelijke juridische procedures. Hoewel het formeel om afwijkingen gaat die binnen de bevoegdheid van het college vallen, wordt dit voorstel ter besluitvorming aan de raad voorgelegd om het draagvlak en de legitimiteit te versterken. Na vaststelling kunnen de bewoners een vergunning aanvragen op basis van de nieuwe uitgangspunten. Het beleid wordt gepubliceerd, gemonitord en geëvalueerd en zal in de toekomst worden opgenomen in het omgevingsplan.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het nieuwe beleid voor het gebruik en de inrichting van de oeverpercelen behorende bij de woonboten aan de Rondehoep Oost 9B tot en met 9U te Ouderkerk a/d Amstel.

  9. 2.b.1
    Inspreker: de heer Wim van Schaick
  10. 3
    Overleg met het college
  11. 3.a

    De fractie van 't Hoff stelt vragen over:
    - Sluisplein Ouderkerk

  12. 3.b

    De raad hoort op de hoogte te zijn van de stand van zaken met betrekking tot de openstaande moties en toezeggingen.

    Voorgesteld besluit

    De lijst moties en toezeggingen (juni 2025) vast te stellen

  13. 3.c

    • Amstelland- en Meerlandenoverleg
    • Groengebied Amstelland
    • Vervoersregio Amsterdam, voor zover het betreft onderwerpen commissie Ruimte
  14. 4

    Geen behandeling, tenzij een fractie hier uiterlijk één dag voor de commissievergadering om 13.00 uur bij de griffie om verzoekt.

  15. 4.a

    De bewoner van Basilicumhof 26 heeft de gemeente verzocht de grond tussen hun achtertuin en de woning Basilicumhof 58 te mogen kopen.


    Gelet op de eerder aangenomen motie van 13 december 2022, stelt het college de raad in de gelegenheid tot het indienen van wensen en bedenkingen voor de verkoop van een strook grond gelegen aan de achterzijde van het adres Basilicumhof 26 te Duivendrecht, ter grootte van ca. 25 m2 aan de bewoners van de genoemde woning. De waarde van de grond bedraagt € 235,52 per m2, kosten koper.

    Voorgesteld besluit

    Verkoop van een strook grond gelegen aan de achterzijde van het adres Basilicumhof 26 te Duivendrecht, ter grootte van ca. 25 m2 aan de bewoner van de genoemde woning. De waarde van de grond bedraagt € 235,52 per m2, kosten koper.

  16. 4.b

    Voorliggend voorstel betreft het vaststellen van het beheerplan voor de gemeentelijke watergangen voor de periode 2025–2028.
    In dit plan is opgenomen op welke wijze de gemeente invulling geeft aan het beheer en onderhoud van circa 14 kilometer aan secundaire watergangen, waaronder werkzaamheden als maaien, baggeren, het beheer van kleine duikers en het verwijderen van afval en kadavers.


    Het beheerplan wordt op dit moment ter vaststelling aangeboden om tijdig uitvoering te kunnen geven aan het onderhoudsprogramma voor de komende planperiode. Het plan sluit aan bij bestaande beleidskaders, waaronder het Water- en Rioleringsprogramma (Wrp), het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) en de Omgevingsvisie.


    De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van de secundaire watergangen. Het waterschap beheert de primaire watergangen. Indien deze grenzen aan gemeentelijk eigendom, is de gemeente verantwoordelijk voor de ontvangst van vrijkomend materiaal zoals maaisel en bagger. Binnen de bebouwde kom geldt deze ontvangstplicht ook voor watergangen die niet aan gemeentelijk eigendom grenzen.


    Het beheerplan vormt een uitwerking van het Handboek Onderhoud Oppervlaktewater (2018), waarin taken en verantwoordelijkheden tussen gemeente en waterschap zijn vastgelegd.

    Voorgesteld besluit

    Het beheerplan ter informatie aan de raad aan te bieden

  17. 5
    Sluiting