Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Ruimte en Gebiedsontwikkeling

donderdag 18 september 2025

19:30 - 22:45
Locatie

Dorpshuis Duivendrecht

Voorzitter
M.J. Hilbrands
Toelichting

U bent van harte welkom bij de commissie Ruimte & Gebiedsontwikkeling. U kunt de vergadering live volgen jammfm - Twitch

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De aangegeven tijden zijn indicatief.


    Spreektijdenregeling:
    We gaan door met de spreektijden.
    Elke fractie krijgt tien minuten voor de gehele vergadering (exclusief "technische tijd"). Er is geen maximum aan het aantal vragen. Interrupties vallen in beginsel - ter bepaling van de voorzitter - niet onder de spreektijd.
    (Interrupties zijn korte directe vragen aan elkaar of aan de voorzitter.)

  2. 1.a
    Opening - 19:30
  3. 1.b
    Mededelingen van de voorzitter
  4. 1.c
    Vaststelling agenda
  5. 1.d

    Indien u wilt inspreken over een niet-geagendeerd onderwerp, zal dit aan bod komen bij dit agendapunt (1D), aan het begin van de vergadering.
    Insprekers bij een geagendeerd onderwerp krijgen de gelegenheid om in te spreken tijdens dat specifieke agendapunt; aanmelden kan tot uiterlijk 12.00 uur op de dag van de commissievergadering bij de Griffie.

  6. 2

    Behandelwijze: vragen/antwoorden door commissie resp. portefeuillehouder.

  7. 2.a

    Het Dorpshuis in Duivendrecht is een sport-, sociaal-maatschappelijk en cultureel centrum. Op korte termijn is een impuls nodig in het Dorpshuis om de dienstverlening te verbeteren, de gebruikers beter te ondersteunen en een veilige, nette en gezellige omgeving te waarborgen.


    Beheerder
    De huidige beheerder werkt 36 uur per week, wat onvoldoende is voor alle taken. Een tweede beheerder in het Dorpshuis voor minimaal 28 uur per week zal de dienstverlening aanzienlijk verbeteren en de veiligheid verhogen. Hierdoor is er meer toezicht en schoonmaak, een adequatere verhuuradministratie en worden de openingstijden uitgebreid naar elke zaterdag.


    Apparatuur voor raad- en commissievergaderingen
    Het Dorpshuis mist apparatuur voor commissie- en raadsvergaderingen. Een investering van € 35.000,- biedt een duurzame oplossing. Met een extra budget van € 5.000,- kan geïnvesteerd worden in voorzieningen om de vergaderingen comfortabel te laten verlopen, voor onder andere goede stoelen en een beamer.


    Interieur
    Het Dorpshuis heeft een opfrisbeurt nodig om een warmere en gezellige sfeer te creëren. Kleine aanpassingen kunnen dit snel realiseren.


    Fietsenstalling
    Fietsmaatjes biedt fietstochten voor mensen met een beperking. De gemeente is gevraagd om een fietsenstalling te realiseren voor de Fietsmaatjes duofiets en rolstoelfiets. Voor het onderhoud van de Fietsmaatje duofiets is een jaarlijkse bijdrage nodig.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de aanstelling van een extra beheerder voor Dorpshuis Duivendrecht; 
    2. In te stemmen met de aanschaf van apparatuur en voorzieningen voor commissie- en raadsvergaderingen in het Dorpshuis;
    3. In te stemmen met de aanschaf van twee opbergboxen voor de stalling van duofietsen en een jaarlijkse bijdrage voor onderhoud van de Fietsmaatje duofiets;
    4. In te stemmen met een financiële impuls ter verbetering van de inrichting van het Dorpshuis
  8. 2.a.1

    Namens de Stichting Dorpshuis Duivendrecht

  9. 2.b

    Met de motie “Vernieuwing Dorpsplein Duivendrecht”, d.d. 7 november 2024 verzocht de gemeenteraad het college om met de eigenaren van het vastgoed, betrokken ondernemers en inwoners in gesprek te gaan met als doel om een plan te ontwikkelen voor de vernieuwing van het dorpsplein Duivendrecht. Voor de uitvoering van deze motie is een project opgestart, waarvoor als eerste actie een plan van aanpak is opgesteld.



    In het plan van aanpak is uitgewerkt wat de precieze projectopdracht is, welke stappen en werkzaamheden worden uitgevoerd, almede welke kaders en uitgangspunten voor de uitvoering worden aangehouden. Het plan van aanpak schetst het gehele proces, maar focust concreet op de eerste projectfasen, namelijk tot en met het opstellen van een ontwikkelingsplan. De verdere fasen worden op hoofdlijn beschreven, maar worden tijdens de uitvoering van het project gedetailleerd uitgewerkt.



    Na besluitvorming in de gemeenteraad kan de uitvoering van het project daadwerkelijk starten.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het ‘Plan van Aanpak Vernieuwing Dorpsplein Duivendrecht’.
    2. In te stemmen met de uitgangspunten voor de participatie zoals in dit raadsvoorstel wordt omschreven, waarbij de participatieaanpak zelf nog ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd.
    3. De verdere besluitvorming over het project en de daarbij behorende deelproducten zullen plaatsvinden in de gemeenteraad.
  10. 2.c

    Voorstel om vijf ondergrondse restafvalcontainers geschikt te maken voor de inzameling van papier en karton, door deze te vervangen voor ondergrondse containers voor papier en karton.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen;

    1. krediet in 2025 beschikbaar te stellen van € 28.700 voor vervangen van 5 ondergrondse restafvalcontainers door 5 ondergrondse papiercontainers;
    2. de boekwaarde van de ondergrondse restafvalcontainers (per 01-01-2025 € 6.546) op het moment van buitengebruikstelling af te schrijven;
    3. de kapitaallasten voor 5 ondergrondse papiercontainers; € 1.435 in de begroting 2026 structureel voor 20 jaar op te nemen;
    4. de opbrengsten van de papierinzameling, en vermeden kosten van restafvalinzameling te verwerken in de begroting via de P&C cyclus.
  11. 2.c.1

  12. 2.d

    KPN zoekt ter vervanging van een zendinstallatie op het bedrijfsgebouw Molenkade 43 te Duivendrecht een locatie voor het plaatsen van een zendmast van 40 m hoog. Deze locatie is gevonden in de bocht van de Rozenburglaan. Als het college instemt met verkoop van het perceel van ca. 48 m2 aan Althio B.V. dan wordt de raad voorgesteld geen wensen en bedenkingen te uiten bij deze grondverkoop.

    Voorgesteld besluit

    Geen wensen en bedenkingen te uiten bij het collegevoorstel voor de verkoop van grond aan Althio B.V. aan de Rozenburglaan te Duivendrecht voor het plaatsen van een vakwerkzendmast voor mobile telefonie.

  13. 2.e

    Er is een archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart voor gemeente Ouder-Amstel opgesteld. De kaart met de toelichting geeft een overzicht van de bekende archeologische waarden en de verwachte archeologische waarden. Daarnaast geeft de kaart voor elke locatie in de gemeente aan hoe om te gaan met archeologie bij ruimtelijke ingrepen. Dit schept duidelijkheid en hiermee wordt onnodig archeologisch onderzoek en vernietiging van waardevolle archeologische resten voorkomen. Voor het omgevingsplan is het van belang om een actueel en deskundig archeologiebeleid te hebben vastgesteld. 
    De archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart heeft gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Dit resulteerde in 0 zienswijzen. 
    De raad wordt gevraagd de definitieve archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart Ouder-Amstel vast te stellen en deze in werking te laten treden op de dag na bekendmaking van het besluit.
  14. 3
    Overleg met het college
  15. 3.a

    De fractie D66 stelt vragen over:
    - Petitie afschaffen afvalpas
    - Vragen nav beantwoording vragen inzake Afsluiting Hoger Einde Noord

  16. 3.b

    De raad hoort op de hoogte te zijn van de stand van zaken met betrekking tot de openstaande moties en toezeggingen.
    Op dit moment wordt de moties en toezeggingenlijst aangepast, de lijst van de voorgaande jaren wordt bijgewerkt

    Voorgesteld besluit

    De lijst moties en toezeggingen (september 2025) vast te stellen.

  17. 3.c

    • Amstelland- en Meerlandenoverleg
    • Groengebied Amstelland
    • Vervoersregio Amsterdam, voor zover het betreft onderwerpen commissie Ruimte
  18. 4
    Sluiting