Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Burger en Bestuur

donderdag 11 september 2025

19:30 - 22:55
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Ouder-Amstel

Voorzitter
S, van 't Hoff
Toelichting

U bent van harte welkom bij de commissie Burger & Bestuur. 
Indien u gebruik wilt maken van uw spreekrecht (over een niet-geagendeerd onderwerp) kunt u zich uiterlijk tot 12:00 uur op de dag van de commissievergadering aanmelden bij de Griffie.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De aangegeven tijden zijn indicatief.


    Spreektijdenregeling:
    We gaan door met de spreektijden.
    Elke fractie krijgt tien minuten voor de gehele vergadering (exclusief "technische tijd"). Er is geen maximum aan het aantal vragen. Interrupties vallen in beginsel - ter bepaling van de voorzitter - niet onder de spreektijd.
    (Interrupties zijn korte directe vragen aan elkaar of aan de voorzitter.)

  2. 1.a
    Opening - 19:30
  3. 1.b
    Mededelingen van de voorzitter
  4. 1.c
    Vaststelling agenda
  5. 1.d

    Indien u wilt inspreken over een niet-geagendeerd onderwerp, zal dit aan bod komen bij dit agendapunt (1D), aan het begin van de vergadering.
    Insprekers bij een geagendeerd onderwerp krijgen de gelegenheid om in te spreken tijdens dat specifieke agendapunt; aanmelden kan tot uiterlijk 12.00 uur op de dag van de commissievergadering bij de Griffie.

  6. 2

    Behandelwijze: vragen/antwoorden door commissie resp. portefeuillehouder.

  7. 2.a

    Kennismaken met de organisatie en de diverse projecten waar zij zich mee bezighouden

  8. 2.a.1

    Namens de stichting Oud-Duivendrecht

  9. 2.b

    Voor het perceel Kerkstraat 20 is een omgevingsvergunning verleend voor een kantoorfunctie. Het college heeft vastgesteld dat hierbij het adviesrecht van de raad op grond van de gemeentelijke regeling bindend adviesrecht ten onrechte niet is toegepast. Omdat de vergunning nog niet onherroepelijk is en er bezwaar loopt, wordt de raad in de gelegenheid gesteld alsnog advies uit te brengen. Dit advies zal bindend zijn en door het college worden betrokken bij de heroverweging en uiteindelijke besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen dat bij het verlenen van de omgevingsvergunning voor het toestaan van de kantoorfunctie aan de Kerkstraat 20 te Ouderkerk aan de Amstel het adviesrecht van de gemeenteraad had moeten worden toegepast. 
    2. In het kader van de heroverweging in bezwaar advies uit te brengen aan het college over de wenselijkheid van de kantoorfunctie op deze locatie.

  10. 2.b.1
    Inspreker: dhr. Schneider
  11. 2.b.2

  12. 2.b.3

  13. 2.c

    Het Hoofdlijnenbesluit Aanvullende Jeugdhulp 2028-2038 is het inhoudelijke en financiële kader voor de inkoop aanvullende jeugdhulp 2028-2038, die door de gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland gezamenlijk wordt gedaan. De huidige contracten met jeugdhulpaanbieders lopen af op 31 december 2027. Dit betekent dat er per 1 januari 2028 nieuwe contracten moeten zijn. Het doel van de inkoop aanvullende jeugdhulp is partijen te contracteren die de aanvullende jeugdhulp uitvoeren op een manier die past bij de opgaven vanuit het rijk zoals de Hervormingsagenda Jeugd, de Jeugdwet en de Wet Verbetering Beschikbaarheid Jeugdzorg, alsmede de visies van de samenwerkende gemeenten op het sociaal domein en jeugd.

    Voorgesteld besluit

    1. De jeugdvisie zoals opgenomen in het Hoofdlijnenbesluit Aanvullende Jeugdhulp 2028-2038 vast te stellen;
    2. De uit die jeugdvisie voortvloeiende richtinggevende uitspraken in het Hoofdlijnenbesluit Aanvullende Jeugdhulp 2028-2038 vast te stellen, met als uitgangspunt lokale zeggenschap om deze in de uitwerking passend te maken aan de specifieke situatie van elke gemeente.

  14. 2.d

    Sinds 2015 werken de gemeenten Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel samen in de bedrijfsvoeringsorganisatie Duo+. De juridische basis voor deze samenwerking is vastgelegd in een gemeenschappelijke regeling. Conform de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is de Gemeenschappelijke regeling herzien. 


    De nieuwe regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en vervangt de huidige regeling uit 2017. De regeling wordt aan de drie colleges en gemeenteraden van de DUO gemeenten voorgelegd. De te nemen besluiten zijn gelijk.

    Voorgesteld besluit

    Stemt in met:
    1. Voorliggend concept voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Duo+ 2025. 
    2. Geen zienswijzen in te dienen op het concept Gemeenschappelijke regeling Duo+ 2025.

  15. 3
    Overleg met het college
  16. 3.a

    D66 stelt vragen over:
    - Enquête onveilige plekken in Nederland

  17. 3.b

    De raad hoort op de hoogte te zijn van de stand van zaken met betrekking tot de openstaande moties en toezeggingen.
    Op dit moment wordt de moties en toezeggingenlijst aangepast, de lijst van de voorgaande jaren wordt bijgewerkt

    Voorgesteld besluit

    De lijst moties en toezeggingen (september 2025) vast te stellen

  18. 3.c

    • Samenwerking DUO+
    • Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
    • Openbare Gezondheidszorg Amstelland
    • Vervoerregio Amsterdam
    • Amstelland- en Meerlandenoverleg
  19. 4

    Geen behandeling, tenzij een fractie hier uiterlijk één dag voor de commissievergadering om 13.00 uur bij de griffie om verzoekt.

  20. 4.a

    Stichting Florente Basisscholen heeft de jaarverslaggeving over 2024 ingediend. Op basis van artikel 17 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) en artikel 4 van de statuten van Florente dient de gemeenteraad in de gelegenheid te worden gesteld een reactie op de jaarverslaggeving in te dienen. Het college stelt de raad voor geen reactie in te dienen op de jaarstukken van Florente gezien de huidige, gezonde financiële positie.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarstukken van Stichting Florente Basisscholen 2024;
    2. Geen reactie in te dienen op de jaarstukken van Stichting Florente Basisscholen over 2024.

  21. 5
    Sluiting